Jongeren? Die kunnen het dak op!

‘Jongeren kunnen het dak op,’ lacht Jeanine van Noordenne, directeur van DAKMERK. Vanaf maandag 6 maart 2023 maakt het keurmerk voor platte daken jongeren enthousiast voor het leer/werk-traject van dakdekker. Dit met een landelijke campagne: ‘Job aan de Top!’

Jongeren? Die kunnen het dak op!

‘Job aan de top. Máák het als dakdekker!’ is de slogan van de campagne die op 6 maart landelijk door DAKMERK werd uitgerold. De campagne richt zich op MBO-leerlingen van 15 tot 21 jaar en op hun omgeving, met name de ouders, die hun kind natuurlijk ook een topbaan gunnen. ‘Daarom bieden we ze een leer/werk-traject bij een dakaannemer van DAKMERK. Omdat het een prachtig vak is,’ zegt Van Noordenne. ‘En omdat we ze de beste opleiding willen geven via Tectum, bij de beste dakaannemers van Nederland. In deze leer- werkopleiding is alles tot in de puntjes geregeld en worden de leerlingen al direct goed betaald.’

Belangrijk

De campagne van DAKMERK is belangrijk, vindt Van Noordenne, en niet alleen om jongeren een mooie, stoere baan met toekomst te bieden. ‘Voor onze eigen toekomst hebben we goede vakmensen nodig. En met ‘eigen’ bedoel ik niet alleen de dakaannemers die bij ons zijn aangesloten, maar ook de samenleving. Meer dan ooit hebben we het platte dak nodig voor het opwekken van duurzame energie, voor vergroening, het beter benutten van schaarse ruimte… Laatst las ik over weilanden of bouwgrond die wel of niet vol zonnepanelen moesten worden gezet. Waarom groene ruimte opofferen, terwijl er op bijvoorbeeld industriële platte daken nog zo ongelooflijk veel te winnen is?’

Dolblij

Hoe bereik je jongeren en maak je ze enthousiast voor een leer/werk-traject als dakdekker? ‘Door op het goede moment op de juiste manier de juiste boodschap over te brengen,’ weet Van Noordenne. ‘Veel jongeren zijn met de examens in zicht dolblij straks aan de slag te kunnen. Om echt geld te gaan verdienen. Werk ligt op dit moment voor het oprapen, dat is waar. Maar mooi werk, stoer werk, werk met toekomst dat direct al goed verdient, krijg je niet overal. Via TikTok, Instagram en andere sociale media spreken we jongeren daarom direct aan en sturen we ze heel gericht naar de beste dakaannemers van Nederland.’

Toekomst

De DAKMERK-campagne duurt zo’n 2 maanden. Dat lijkt een beetje kort om een heel nieuwe generatie dakdekkers te bereiken… ‘We hebben het over de toekomst van het vak,’ legt Van Noordenne uit. ‘Het is dan ook niet even nu scoren en door. Iedereen die ons kent, weet: onze inzet voor de kwaliteit van het platte dak is structureel. Dat is deze campagne ook. Volgend jaar rond deze periode is er bijvoorbeeld weer een keuzemoment voor jongeren. En zullen we die dan ook weer bereiken. Bovendien, wat we nu zaaien, blijft bestaan. Jongeren die het dakdekkersvak ontdekken, zijn uiteindelijk onze beste ambassadeurs. Toppers!’

Deel het artikel:

DAKMERK dakaannemers vestigen een record. In 2023 leverden ze meer dan 400.000 m2 op aan multifunctionele daken. Dit blijkt uit cijfers van DAKMERK, dat sinds 2016 de groeicijfers bijhoudt. Opdrachtgevers investeren meer in kwaliteit en zekerheid.

Waterdaken zijn in opkomst. Net als groendaken spelen ze een steeds belangrijkere rol in de waterbeheersing, zeker in de verstedelijkte gebieden. Maar risico’s zijn er ook, weet Jeanine van Noordenne, directeur van DAKMERK.

De meerwaarde van het multifunctionele platte dak – en dat op korte termijn